Starlight Care biedt individuele begeleiding en ondersteuning op school. Deze begeleiding kan plaatsvinden in zowel het regulier als speciaal onderwijs, waarbij de ondersteuning volledig wordt afgestemd op de unieke behoeften en doelen van de cliënt. De schoolbegeleiding is altijd 1-op-1 gericht, waarbij de cliënt centraal staat. De begeleiding vindt altijd één-op-één plaats, waarbij de cliënt centraal staat, en gebeurt in nauw overleg met het klassenteam en andere betrokken professionals, zoals leerkrachten, zorgcoördinatoren, en soms ook externe therapeuten of ouders. Dit om te zorgen dat de begeleiding aansluit bij de behoefte van de cliënt.

Er zijn verschillende vormen van ondersteuning die op school geboden kunnen worden:

Bij Starlight Care richten we ons op het bieden van praktische ondersteuning aan cliënten die ondersteuning nodig hebben met het uitvoeren van motorische vaardigheden zoals  typen, schrijven, en het gebruik van andere schoolmaterialen. Voor deze cliënten vormen wij een verlengstuk van hun vaardigheden, zodat zij zonder hindernis actief kunnen deelnemen aan het lesprogramma. Onze begeleiding is afgestemd op hun specifieke behoeften en biedt precies de hulp die hen verder helpt in hun leerproces.

Onze ondersteuning bestaat vaak uit het overnemen van basistaken zoals typen en schrijven. Voor cliënten die het lastig vinden om handmatig aantekeningen te maken of werkstukken uit te werken, bieden we hulp door teksten voor hen in te typen of hun werk te structureren. Op deze manier kunnen zij zich richten op de inhoud en hun eigen ideeën en gedachten vrij uiten, zonder beperkt te worden door de technische vaardigheden die nodig zijn om ze op papier te zetten.

Ook het aanreiken en klaarzetten van leermaterialen is een belangrijk onderdeel van onze begeleiding. Cliënten die bijvoorbeeld moeite hebben met het grijpen of hanteren van pennen, papier, boeken, of een laptop, krijgen ondersteuning zodat deze materialen altijd binnen handbereik zijn. Hierdoor hoeven zij zich niet steeds af te leiden door fysieke uitdagingen en kunnen zij de aandacht richten op hun lesstof. Daarnaast helpen wij hen bij het snel wisselen tussen verschillende materialen of taken, zodat zij efficiënt kunnen werken zonder dat de overgang van de ene naar de andere taak een obstakel vormt.

In de klas zelf fungeren wij als directe assistentie wanneer dat nodig is. Tijdens lessen, oefeningen, of toetsen zorgen we dat de leerling alle praktische ondersteuning krijgt om het lesprogramma te kunnen volgen. Soms betekent dit dat wij opdrachten letterlijk voor hen schrijven of typen, hun boeken openleggen, en er als verlengstuk van hun motorische vaardigheden voor zorgen dat zij volledig en actief kunnen deelnemen aan de lessen. Daarnaast ondersteunen we hen in het gebruik van hulpmiddelen zoals ergonomische toetsenborden, speciale pengrepen, of zelfs spraakherkenningstechnologie, waarmee ze gedachten in tekst kunnen omzetten door te spreken.

Onze begeleiding biedt hiermee een veilige en praktische basis, waarin de cliënt zich zonder beperking kan ontwikkelen. Voor sommige cliënten is deze ondersteuning een tijdelijke brug naar meer zelfstandigheid, terwijl anderen langer gebruikmaken van onze begeleiding. In alle gevallen zorgen wij ervoor dat de ondersteuning aansluit op hun persoonlijke behoeften en hun mogelijkheden vergroot, zodat zij met vertrouwen kunnen leren en groeien in hun schoolomgeving.

Bij Starlight Care bieden we naast motorische ondersteuning ook schoolbegeleiding op het gebied van sociaal-emotionele ondersteuning. De begeleider observeert zorgvuldig het gedrag van de cliënt tijdens lesactiviteiten en sociale interacties, wat helpt om inzicht te krijgen in zijn/haar emoties, manier van communiceren en signalen van overprikkeling. Dankzij deze observaties kan de begeleider op het juiste moment ondersteuning op maat bieden, afgestemd op de unieke behoeften van elke cliënt.

Wanneer een cliënt tekenen van overprikkeling vertoont, kan de begeleider passende maatregelen nemen om hem/haar te helpen ontspannen en tot rust te komen. Dit kan betekenen dat de cliënt even uit de situatie wordt gehaald om een rustige omgeving op te zoeken. Afhankelijk van de behoeften van de cliënt, kan dit door middel van een korte wandeling, een rustmoment in een prikkelarme ruimte, of door te snoezelen – waarbij gebruik wordt gemaakt van zachte verlichting, rustige geluiden en kalmerende objecten om een gevoel van veiligheid te bevorderen.

Naast het ondersteunen van individuele cliënten in stressvolle situaties, speelt de begeleider ook een rol in het bevorderen van positieve sociale interacties binnen de klas. Dit gebeurt door samenwerking en gemeenschappelijke activiteiten te stimuleren, maar ook door een cliënt te begeleiden in het omgaan met conflicten en het ontwikkelen van constructieve communicatievaardigheden. Op deze manier helpt de begeleider niet alleen bij het opbouwen van sociale vaardigheden, maar ook bij het vergroten van zelfvertrouwen en het vermogen om betekenisvolle relaties aan te gaan.

Het creëren van een veilige, rustgevende leeromgeving vormt een kernonderdeel van de begeleiding. De begeleider zet zich in voor een sfeer waarin de cliënt zich vrij voelt om zijn/haar emoties te uiten en zichzelf te zijn. Door een positieve, geduldige en acceptabele benadering wordt de clIënt aangemoedigd om zich verder te ontwikkelen, wat bijdraagt aan zijn/haar welzijn, groei en algehele balans, zowel in de klas als daarbuiten. 

Uitklapbaar maken

Bij Starlight Care staat nauwe samenwerking met het klassenteam en betrokkenen centraal. Door regelmatig contact te houden met leraren, ouders en andere professionals kan de voortgang van de cliënt continu bijgehouden worden. De begeleider zorgt voor terugkoppeling over de ontwikkelingen, bespreekt eventuele aanpassingen in de aanpak en stelt doelen bij waar nodig. In sommige gevallen worden er ook evaluatiegesprekken met ouders en thuisbegeleiders georganiseerd om de begeleiding thuis verder te ondersteunen en de aanpak op school en thuis op elkaar af te stemmen.

De schoolbegeleiding bij Starlight Care is flexibel en kan aangepast worden aan de ontwikkeling en veranderende behoeften van de cliënt. Begeleiding wordt regelmatig geëvalueerd en indien nodig bijgesteld om aan te blijven sluiten bij de ontwikkeling van de cliënt. Door deze persoonlijke benadering kan Starlight Care ondersteuning blijven bieden die bijdraagt aan de ontwikkeling en het welzijn van iedere cliënt.

In het kort biedt Starlight Care schoolbegeleiding die afgestemd is op alle aspecten van de ontwikkeling van een cliënt, van sociaal-emotionele groei tot praktische vaardigheden. Deze ondersteuning helpt cliënten om sterker, zelfverzekerder en zelfstandiger in hun schoolomgeving te functioneren.