Ieder persoon heeft wel mensen om zich heen waar je makkelijk mee kletst, je vertrouwd bij voelt en graag om je heen hebt. Maar ook mensen die je liever vermijdt, karakters die niet goed matchen of waar je je simpelweg niet mee kunt identificeren. Een goede band met iemand hebben zorgt dat je je sterker voelt en geeft je ruimte om jezelf te laten zien en te ontwikkelen.
Passende zorg is binnen Starlight Care een belangrijk onderdeel van de zorg en begeleiding. Het is de basis waarop een vertrouwensband tussen cliënt en zorgverlener kan worden opgebouwd. Niet voor niets is samenwerking één van onze belangrijkste kernwaarden. Want als zorgverlener ben je onderdeel van het systeem binnen een gezin en ben je samen met de cliënt en de directe omgeving bezig om het leven van de cliënt zo mooi mogelijk te maken.
Vanuit de training “Familiezorg” die we gevolgd hebben is nog eens extra benadrukt hoe belangrijk de match van de zorgverlener met de directe omgeving is. Ook vanuit mijn persoonlijke ervaring neem ik dit altijd mee. Ik gebruik hierbij bij intakegesprekken het volgende voorbeeld: “Als er voor mijn broer een zorgverlener over de vloer kwam, waar ik als ‘zusje van’ geen klik mee had, had dit invloed op de stemming van het gehele gezin. Hierdoor was voor niemand de zorg prettig!”
Op het moment dat er zorg en begeleiding voor een gezin wordt ingezet, moet dit zorgen voor een stukje ontlasting van de rest van het gezin. In mijn ervaring zoals hierboven beschreven, was dit dus totaal niet het geval en werd de zorg juist een belasting voor ons gezin. Hoe fijn is het als je als gezin even de deur uit kan, wetende dat het thuis goed is. Of even van elkaar kan gaan genieten, zonder dat je elke seconde van de dag met de zorg thuis bezig bent! Dit stukje ontzorgen kan alleen als je vertrouwen hebt in de zorgverlener!
Om een goede match te kunnen maken zijn een aantal onderdelen binnen Starlight Care erg belangrijk. Zo hebben we naast onze doelgroepbeschrijving, ook uitsluitingscriteria vastgesteld waarin wordt beschreven aan welke doelgroep wij geen zorg en begeleiding leveren. Cliënten die onder deze doelgroep vallen worden door ons doorverwezen naar organisaties die deze zorg en begeleiding wel kunnen bieden.
Maar ook het hebben van verschillende medewerkers is hierbij een belangrijk onderdeel. Naast dat ik zelf werkzaam blijf bij cliënten, gaan we vanaf november 2021 een aantal medewerkers in dienst krijgen die voor Starlight Care aan het werk gaan. Iedere medewerker heeft naast zijn/haar eigen karakter, ook een eigen expertise. Doordat iedere medewerker een eigen achtergrond heeft, wordt het mogelijk om meer verschillende doelgroepen te voorzien van zorg en begeleiding. Daarnaast kunnen we hierdoor veel meer cliënten gaan voorzien van zorg en begeleiding.
Maar hoe komt een match tussen medewerker en cliënt dan tot stand? In het intakegesprek wordt er veel aandacht besteedt aan het kennismaken met elkaar. Hoe zit een cliënt in elkaar, welke beperkingen spelen een rol, wordt er gebruik gemaakt van hulpmiddelen, zijn er bepaalde problematieken waar rekening mee gehouden dient te worden en zijn er bepaalde wensen qua achtergrond van een zorgverlener? Hierbij is naast aandacht voor de cliënt, ook aandacht voor ouders en brussen. Er wordt besproken welke zorg en begeleiding er specifiek nodig is en op welke momenten deze nodig is.
Aan de hand van deze informatie gaan we op zoek naar de beste medewerker voor deze cliënt. Als we nog geen geschikte medewerker binnen onze organisatie hebben, gaan we op zoek binnen onze netwerken. Vervolgens komt er een kennismaking tussen cliënt en zorgverlener. Als zowel cliënt/directe omgeving als zorgverlener akkoord gaan, kan de zorg via Starlight Care worden opgestart.
Het werken met medewerkers is een mooie ontwikkeling waar we binnen Starlight Care erg trots op zijn. Want goede passende zorg en begeleiding bieden met veel liefde en aandacht vinden wij het allermooiste om te doen. En hoe fijn is het als dit voor steeds meer cliënten mogelijk wordt!!!
~ Charissa
Submit your review | |